Ny seger

Vi körde vår egen variant av "Snillen spekulerar" igår... :)

För det var ju quiz igen. Unni var sjuk och kunde inte komma, så vi var bara tre i laget - men vi gjorde vårt bästa för att göra henne stolt. Och det tycker jag vi klarade - vi vann den första rundan!! Och i den andra landade vi ett ynka poäng bakom de två lag som kom på topp. Not bad - not bad at all!!

Vi klarade bland annat detta:

Hur lång är Berlinmuren? (45,1 km)

Vad är du drabbad av om du har Creutzfeld-Jacobs sjukdom? (Galna ko-sjukan)

Vem har skrivit It och Cujo?
(Stephen King)

Vilka lag blev etta resp tvåa i Premier League säsongen 1994/95? (Blackburn och Manchester United)

Vem gav ut albumet Let's Dance 1983?
(David Bowie)

Vilken världskänd produkt kom första gången ut på marknaden 1893?
(Coca cola)

Vad heter fisken lubb på latin? (på norska heter den brosme, det gjorde saken enklare då svaret var Brosme brosme...)


Men sen retar jag mig nåt alldeles vansinnigt på att jag i den andra rundan missade frågan om vad chipsmärket Maaruds heter i Sverige. Hur många är det att välja på, liksom? Det var antingen OLW eller Estrella, det visste jag, för båda finns i Norge också men under andra namn. Och klart som fan att jag tog fel (Kims=OLW, Maaruds=Estrella). Annars hade vi fått lika många poäng som de två lag som där fick slåss om segern i en utslagsomgång - och mest irriterande: hade vi kommit så långt så hade vi vunnit. Utslagsfrågan löd nämligen:

Hur lång är den transsibiriska järnvägen?

... och vi menade nånstans kring 8500 km vilket var bra mycket närmare det rätta svaret (9289 km) än vad de andra två lagen svarade.

GRRR.

Å andra sidan, på en del frågor hade vi ren och skär tur. En av musikfrågorna var den här låten - vi hade egentligen ingen aning om vilka som sjöng men en av delfrågorna var vad bandet uppkallats efter och då började det ringa en klocka i mitt huvud att vi tidigare haft nåt liknande och den gången var svaret "en brandbil". Alltså skrev vi det. Och i sista sekunden sa Odd att "det påminner en aning om REO Speedwagon". Så då skrev vi det. Och båda delarna var rätt!! :)

Och så var det en 4-poängsfråga på tema schlager. Och den klarade vi.

Vilket år? Vilket land? Var hölls tävlingen? Vad heter gruppen?

1981. England. Irland. Bucks Fizz. Såklart! :)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0