Mutter, mutter

En sak som jag inte riktigt gillar med den leverantör som vi har läromedelsavtal med (och som vi också beställer mycket annat från) är att de inte skickar en faktura för varje beställning, men slår ihop en hel hög med beställningar på samma faktura.

Den senaste i raden är på närmare 80.000:- och innehåller mina 32 senaste beställningar. Det är ett sammelsurium av elevläroböcker, lärarexemplar, romaner till biblioteket, lärarkalendrar, böcker till MRK - med mera.

Och eftersom det är jag som beställer det mesta i bokväg till vår skola är det jag som sitter och svettas över fakturorna. Och som ska se till att allt är blir rätt innan jag skickar vidare till alla som ska vara med och betala - med kontoslag etc ifyllt eftersom det bara är jag som vet vad som är beställt och varifrån pengarna ska tas. Läromedlen får vi t.ex. pengar till från en central pott i fylket, men om vi inte registrerat dessa böcker med rätt kontoslag får vi inga pengar alls. Och i tillägg till kontoslag ska allt föras på rätt avdelning - bygg, fordon, elenergi, frisör, idrott etc.

Och det som eventuellt är momsbelagt (böcker är momsbefriade) skall särredovisas.

Jaja. Hur som.

Det jag ville gnälla lite över är att sånt här tar tid. Har suttit med penna och papper och miniräknare och fick göra om allt ett par gånger innan slutsumman stämde.



Vi ska be om ett möte med leverantören senare i höst och bl.a. ta upp det vi upplever som ett problem med faktureringen.

Och problem är ju till för att lösas... eller? :)
_ _ _ _ _

Dagens kändisbesök: vi har haft uppstartsdag för ungt företagande här idag. Ca 120 elever ska starta egna företag och har fått information om vad det innebär. Som vanligt när så många ska få plats, är det matsalen som används. Och döm om min förvåning när jag hörde (ja, jag hör ju allt som blir sagt därute) en av de ansvariga för upplägget säga "och nu ska ni få möta Fred Endresen och höra honom berätta om sin väg till eget företagande."

Fred Endresen?! Han är ju känd, ju! :) I alla fall här i den här delen av Norge - och om man gillar melodifestivalen:



Nä, han vann inte. Gick väl inte ens till final om jag minns rätt. Fast refrängen var rätt OK.

(bättre gick det året innan när han var med i gänget Publiners som kom topp 4 med Te stein)

Han har förresten sin studio här i Mosjøen... :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0