Kibano

Hm. Tänkte skriva nåt igår. Somnade i soffan.

Försöker skriva nåt nu. Kommer inte på nåt. Och överväger horisontalläge i soffan...

Jamen, en bild eller två kan jag ju lägga ut i alla fall! :)


Många meter snö på Øyfjellets topp


Vårvinterkänsla


Och så kan jag tala om att jag Ä-N-T-L-I-GE-N fått igång läsplattorna på jobbet! Vi köpte tre plattor till varje bibliotek vid Mosjøen vgs innan jul när det visade sig vara kvar en del pengar på läromedelsbudgeten, men sen har de bara blivit liggande. Pinsamt men sant.



Vi satsade på läsplattor (eller lesebrett som det heter här) från Kibano, alltså samma märke som digispillerne. Det vi föll för är att läsplattorna är kompatibla med digikortene - fäster man ett sådant kort bakpå plattan kan man höra på ljudbok. Dessutom har de nu lanserat ebok på digikort - fäst kortet bakpå så öppnas boken automatiskt på plattan. Och snart kommer kombikort - med både text och ljud, så att man kan växla mellan att läsa och att lyssna.

Ja, och sen kan man naturligtvis lasta ner eböcker. Inte i samma utsträckning som i Sverige, dock - här till lands är ebokutlåningen via bibliotek ännu i sin linda. Därmed är det ännu inte möjligt att låna eböcker annat än på några få bibliotek som precis börjat med utlån, utan man är primärt hänvisad till att köpa de böcker man vill läsa (om man nu inte hittar utländska gratisböcker på nätet).

Detta har jag löst genom att köpa och lasta ned en radda böcker till mina plattor. Köper man en bok kan man lasta ner den till upp till fem olika läsenheter, så det är inga problem att lägga dem på alla tre plattorna. Det finns en ebutik direkt på plattan men den kommer man inte åt utan att registrera och betala med VISA-kort eller liknande, och jag vill inte att nån annan ska komma åt mitt kortnr (ja, för skolan har inte betalkort, jag måste betala med mitt privata) - så därför har jag köpt eböcker via PC'n och så lastat ner dem på plattorna.

(Låter himla enkelt, eller hur? Kibano hävdar att de har ett "superenkelt lesebrett". Eh. Hm. Har suttit typ flera dagar med plattorna innan jag lyckats få ordning på allt från nedlastning av ny programvara, registrering av Adobe-konto till att få på plats böckerna och aktivera dem. Fast det säger möjligen mer om mina bristande tekniska färdigheter än om själva tekniken.)

Med andra ord kommer de som lånar plattorna att få besked om att inte aktivera ebutiken, utan de får förhålla sig till de titlar som finns nedlastade (och så kan de såklart komma med förslag på nya titlar som de vill ha). I utgångsläget handlar det mest om att ge elever och lärare en möjlighet att testa hur det är att läsa på läsplatta.

Och jodå, jag väntar en del diskussioner om varför vi inte har surfplattor... Kibano-plattorna går att surfa på, men i begränsad omfattning. Men nu är det eböcker vi har fokus på, inte surf.

Sisådär, det blev ett inlägg till slut.

God kväll!!

PS. Nu blommar det fint i rabatten:



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0