Ketchupeffekt

Förra veckan, när jag laddade för sista rundan med biskvi- och pepparkakebak, insåg jag att jag hade för lite plastburkar. Så jag var in på nästan alla matbutiker och frågade - för sådana där smågodisburkar är ju perfekta! Men utan framgång. På ett ställe hade de precis slängt (!!!!) alla burkar, på ett annat hade nån hunnit före mig och länsat förrådet... och så vidare. En del godisleverantörer har dessutom gått över till att packa i plastpåsar som så lägges i pappkartonger. Grr.
 
Jag skickade ut ett mail till kollegorna på skolan och sa att om nån hade burkar till övers fick de väldigt gärna ge dem till mig... fick några stycken, men var ändå osäker på om det skulle räcka. Det gjorde det inte riktigt - till slut fick jag vända upp och ner på min stora "festbox" från Tupperware, för att så fylla den till brädden och använda bottenplattan som lock.
 
Men nu som jag bakat klart och krisen är avvärjd har det plötsligt blivit rena ketchupeffekten. En kollega var in på Rema igår - då hade de plötsligt en hel hög tomma plastburkar som de hade ställt ut, fritt fram att ta med sig. Hon tog så många hon kunde bära...! :) En annan kollega hade gått igenom skåpen hemma och kom med en försvarlig hög. Och idag var jag in på den andra Rema-butiken i stan. Samma sak där, så jag knyckte 12 burkar till. Lika bra att börja samla på hög till nästa år - om nu plastburkarna är på väg ut är det bäst att ta chansen!
 
_ _ _ _ _
 
Ikväll har jag slagit in julklappar! Men tejpen - och orken - tog slut innan jag var färdig, så jag fortsätter imorgon. Nu är det julmust, lussekatt och horisontalläge i soffan resten av kvällen! Har dock inte sett röken av vare sig lucior, stjärngossar eller pepparkaksgubbar idag, så jag har inte nån riktig luciastämning...
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0