Berg- och dalbana

... kan man kanske kalla gårdagens quiz. Först drämde vi till med en tredjeplats, fast vi bara var tre i laget. Då var vi rätt nöjda med oss själva! :)

Sen gick det åt pipan. Rejält. För i den andra rundan kom vi sist. SIST!!! Och vi kunde inte ens skylla på "stolpe ut", för våra chansningar var inte ens i närheten. Och när vi sen missade i det närmaste ALLA musikfrågor - ja, då är det inte konstigt att det gick det som det gick. Mest irriterande: att vi alla kände igen den här låten (vem har inte hört den?) men inte kom på vilket band som sjöng. Och därmed heller inte vad gitarristen och basisten heter. Eller varifrån de kommer. Eller vilket år de slog igenom. Fem förlorade poäng...



Ett litet sammelsurium av sånt vi inte kunde:

När sändes Idol på norsk TV för första gången och hur många säsonger har det hunnit bli?
(år 2003, 6 säsonger)

Vilken norsk miljöminister kallade sin engelske kollega en skitstövel? (Thorbjørn Berntsen)

Kina är känt för fyra stora uppfinningar: papperet, krutet, boktryckarkonsten - och en till. Vilken?
(kompassen)

Var har Blå Nilen sin källa, och i vilket land ligger den? (Tanasjön i Etiopien)

Vilket lag vann Champions League 1997? (Borussia Dortmund)

Vem vann femmilen i OS 1972, och var hölls spelen? (här klarade vi åtminstone Sapporo, men inte att det var Pål Tyldum som vann)

Vilket är det latinska namnet på rödräv? (Vulpes vulpes)

Suck.

Det finns en viss förbättringspotential...
_ _ _ _ _

Idag har jag varit på kurs. Eller närmare bestämt lederutviklingssamling, i regi av PwC. Det är Nordland fylke som bestämt att alla gymnasieskolor ska utbildas, och rektorer, studierektorer och avdelningsledare deltar. För min del var det första samlingen - de andra startade på utbildningen innan jag blev avdelningsledare.

Givande? Hm. På sätt och vis. Tanken är god - att vi ska bli bättre på utvecklingssamtal, uppföljning, att ge konstruktiv ris och ros. Om vi bara lyckas omsätta alla fina ord i praktiken, vill säga. Men även om jag inser att det är bra att jag deltar på samma saker som de andra avdelningsledarna och gör vad jag kan för att profilera biblioteket (och jag har mycket att lära när det gäller personalansvar), kan jag inte låta bli att känna att det är lite fånigt att jag som har en så liten avdelning ska lägga lika mycket tid på ett sånt här utvecklingsprogram som de som har bortåt 25 anställda som de ansvarar för. Och jag har ju mer än nog att göra som det är. Dessutom gillar jag ju inte att lämna bibblan obemannad...

Jaja. Tre träffar kvar under våren. Får hoppas det känns värt det! :)

Kommentarer
Postat av: Unni

Vi klarte da virkelig hvilket år Kiss slo gjennom:):):)

2012-01-18 @ 23:32:02
Postat av: Jenny

Ja, det har du rett i! Det klarte vi! Uten at det hjalp noe særlig på resultatet... :)

2012-01-19 @ 09:09:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0