Nytt år - ny quizsäsong

Igår kväll körde quizen igång igen. Och vi rivstartade - med en klar seger i första omgången. Vi var tre poäng före närmaste lag!!! I den andra hade vi lite stolpe ut - men klarade trots det en delad andraplats. På det hela taget en väldigt lyckad kväll. Inte minst med tanke på att vi tog in hela åtta poäng på våra argaste konkurrenter, som nog inte var helt nöjda med resultatet... :)

Ett urval av de frågor vi klarade:

När hade den första Harry Potter-filmen premiär?
(2001)

Vad heter huvudstaden i Angola? (Luanda)

I vilket fotbollslandslag spelar Diego Forlan? (Uruguay)

Hur många längdgrader är det mellan varje tidszon? (15 grader)

När firas samernas dag? (6 februari)

Vilken världsberömd artist heter egentligen Harry Rodger Webb?
(Sir Cliff Richard)

Vad heter det tredje största politiska partiet i Storbritannien?
(Liberal Democrats)

Vilken storflygplats har koden CDG och var ligger den? (Charles de Gaulle, Paris)

För vilka två filmer har Tom Hanks fått Oscar för bästa manliga huvudroll? (Philadelphia och Forrest Gump)

Vilket band hade en hit med låten "Det var Inga, Katinka og Smukke Charlie på sin Harley" i början av 70-talet? (Gasolin)

Men sen var det ytterst pinsamt att jag bommade på frågan om vilken blöjfabrikant som tillverkar Up & Go. Det är tydligt att jag bytt på lilleman alltför sällan... då han ju använder just dylika, och de naturligtvis är av märket Libero. Hur i friden jag kunde inbilla mig att det var Pampers vete gudarna...

Musikfrågorna gick hyfsat - det är ju annars ofta dem vi stupar på. Det dök upp två svenska atister/band - jag kom visserligen inte på att det är Meja som sjunger "It's all about the money" men jag visste i alla fall att hon var svensk - och Army of Lovers var inget problem:



... även om jag inte trodde låten var så gammal som från 1993. Time flies!

Sen kom veckans schlagerfråga - Milk & Honey, Israel, 1979. Och så ett par rockband där jag inte hade en susning - men det hade de andra i laget.

Så nu har vi satt ribban högt för kommande måndagar... :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0