Blåsigt

Det har varit blåsigt här idag. Rejält blåsigt. Och ännu värre ute vid kusten - till och med orkan.
_ _ _ _ _

Hittade en talande bild på Helgeland Arbeiderblads hemsida, bifogat ett inlägg i den pågående vindkraftverksdebatten. Många är emot den storskaliga vindkraftspark som nu planeras på Reinfjellet, medan andra ser fördelarna med en etablering. Jag är inte insatt i frågan och har inget förhållande till Reinfjellet (som av många används som turområde), så jag är per idag varken för eller emot. Men en liknande debatt pågår ju angående vindkraft på Holmön...



.. och där har jag en åsikt. Jag är positiv till vindkraftsetablering. Så här skrev jag i en kommentar till ett inlägg på Facebook, som i sin tur startade med en debattartikel på VK:s hemsida (som jag då ännu inte hade läst):

Jag har inte läst dagens inlägg så det kan jag inte uttala mig om.
Kanske är jag naiv, men jag ser ingen omedelbar motsättning mellan vindkraften och turismen. Jo, om vindsnurrorna placeras i Byviken, eller på Stora Fjäderägg. Men senast jag såg en översikt var planen att de flesta av snurrorna ska placeras på östra sidan Holmön, där det inte bor folk och (ännu) inte finns vägar.
Jobben är jätteviktiga, ja! Och skulle det nu bara bli under byggnadsperioden så är det bättre än ingenting. För hur många arbetstillfällen finns det på ön idag? En annan aspekt: med vindkraftverk följer skogsbilvägar. Ett ingrepp i naturen givetvis, men samtidigt något som kan bidra till lönsamhet för skogsbruket. Idag är omkostnaderna stora för de markägare som försöker driva ett aktivt skogsbruk, bland annat på grund av att timret ska fraktas ner till stranden i delvis oländig terräng. Jag har inga som helst illusioner om att bli rik - tror förresten inte att det är särskilt viktigt för någon av dem som förordar vindkraft, även om en del av kommentarerna i VK har antytt det - men förhoppningsvis kan en förbättrad infrastruktur ge en ökad avkastning, och för egen del hoppas jag det kan bidra till att göra det ekonomiskt möjligt att behålla mitt barndomshem.
Ingen av oss kan idag säga vad som är rätt eller fel, om vindkraften ger Holmön skjuts i rätt riktning eller inte. Men jag tycker inte vi har råd att avstå från möjligheten.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0