Mer quiz

För första gången på vad som känns som en evighet fick vi i måndags full pott på "veckans filmmusik" som quizmastern har en förkärlek för. Vem minns inte serien Mot alla vindar?! Och att den utspelade sig i Australien, förstås. Vi kämpade ett tag för att komma på vad huvudrollsinnehavaren - tillika den som sjunger ledmotivet - heter, men Unni kom på det till slut. Jon English.
 
 
Vi kände igen Sven-Ingvars, Manhattan Transfer och Gilbert O'Sullivan också, men annars var musiken inte mycket att hänga i julgranen.
 
I övrigt gick det sisådär, en del onödiga missar som vi kunde klarat om vi bara tänkt oss om, och en del som vi inte hade en susning om. Men också en del som vi faktiskt kunde:
 
Vilken organisation står bakom "Ferie for alle"? Röda Korset
 
Vems söner var Jakob och Esau? Isak och Rebeckas
 
På vilken ö ligger vulkanen Etna? Sicilien
 
Vad är speciellt med platsen för Nidarosdomen? Det är Olav den helliges gravplats
 
I vilken kommun ligger Tennvalen? Herøy
 
Vad kallas en person som hanterar/tillverkar fyrverkerier? Pyrotekniker
 
Från vilket land kommer portvinet? Portugal
 
I vilket land ligger semesterorten Rimini? Italien
 
Vem var Federico Fellini? Känd italiensk filmregissör
 
Till vilken familj gör slånbärsbusken? Rosväxter
 
Kvagga var ett djur i hästfamiljen som utrotades på 1800-talet. Vilket slags djur? Sebra
 
Från vilken stad kommer författaren Gunnar Staalesen? Bergen
 
Och så kom det, för andra veckan i rad, en trepoängsfråga på temat "huvudstäder i amerikanska delstater". Jag sa redan efter förra veckans quiz att "det ska jag plugga på", men så glömde jag bort det. Kom på det på måndag eftermiddag, så jag försökte panikplugga. Det gick sådär... lärde mig en handfull stater/städer, men naturligtvis var det inte dem han frågade om:
 
Kansas - Topeka (vilket jag inte kom ihåg, bara att det inte var Kansas City, som är den största staden i delstaten)
Missouri - Jefferson City (här inbillade jag mig att svaret kunde vara Clinton - jag hade alltså kopplat namnet till en president, men fel president...)
Nebraska - Lincoln (se där, ännu en president - som jag inte kom ihåg. Satsade på Omaha - vilket faktiskt är den största staden i Nebraska, men alltså inte huvudstad)
 
Nu har jag lovat att lära mig resten tills på måndag... hm. Nåja, jag behöver ju inte lära mig dessa tre (även om jag antagligen kommer att komma ihåg dem - det vi svarar fel på brukar klistra sig till min hjärna efteråt), och heller inte förra veckans stater - Kalifornien, Washington och Texas. Sen kan jag ju redan flera - Alaska, Iowa, Arkansas, Arizona, Utah, Hawaii, Colorado, Florida, Tennessee... tja, och då är det inte så många kvar!
 
Å andra sidan - det skulle inte förvåna mig om quizmastern förflyttar sig till Oceanien nästa vecka...
 
Hur det gick? En fjärde- respektive en tredjeplats. Helt OK, men nu tycker vi det börjar vara på tiden med en seger snart!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0