Stokmarknes

Vi hade i alla fall tur med vädret! Eller rättare sagt: vi hade en himla tur med vädret - också!! Det blev nämligen tre alltigenom lyckade dagar i Vesterålen, med biblioteksprat, biblioteksbesök, diskussioner om allt möjligt och trevlig samvaro. I tillägg till sol och ett närmast spegelblankt hav. Ingen självklarhet i nordnorge i september...
 
För min del blev det den första flygresan på femton år - senast det begav sig var den sommaren jag sökte jobb först i Bergsjö (som jag inte fick) och så i Örnsköldsvik (som jag fick) - då blev det flera resor på ganska kort tid. Och i eftermiddags, när vi checkade in på flygplatsen på Stokmarknes, blev jag för första gången kroppsvisiterad. Ehh... kan det bero på mitt skrämmande yttre eller på att jag är utlänning, tro...? :)
 
Vi åkte i tisdags morse. Tidigt. Klockan fem var jag och hämtade upp den ena kollegan, och en kvart senare den andra. Flyget gick 06.17, mellanlandade på Mo och flög vidare till Bodø. Där var det meningen att vi bara skulle ha ett kort stopp och byta från ett flyg till ett annat - men först fick vi besked om "tekniska problem" som skulle ta en kvart eller så, och en stund senare att "det här är lite pinsamt, men vi hittar inte planet, det har lyft med bagaget men vi vet inte vart det tagit vägen". Ehh... what?! Väskorna - och planet - dök dock upp igen, men de tekniska problemen visade sig ta tid att avhjälpa, och först ett par timmar senare fick de tag i ett annat plan som kunde ta oss vidare ut till Vesterålen. 
 
På väg över Vestfjorden
 
Här kommer lite blandade bilder från resan - skriver mer en annan dag.
Ögonen går en smula i kors...
 
På södra sidan av Hadseløya - på väg från Melbu
(fotograferat genom bussfönstret så det blev lite oskarpt)
 
Fjället Møysalen (1262 m.ö.h.) med snö på toppen (också från bussen)
 
Hurtigruten på väg genom Sortlandssundet (från bussen igen)
 
Børøybrua i Hadsel (som öppnade 1967)
 
Kvällssol på andra sidan Langøysundet (sett från Hadselsidan) - vi tog en promenad innan
middagen och njöt av höstluften och utsikten
 
... och innan vi kom tillbaka till Turistsentret (där vi bodde) tittade månen fram
 
Stokmarknes centrum imorse - utsikt från farstukvisten till den stuga
där jag och mina två Mosjøen-kollegor bodde
 
... och utsikten åt andra hållet. Båten i mitten är - tillsammans med den röda byggnaden
vid sidan av - en restaurant! Där åt vi gott både i förrgår och igår kväll

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0