Hyfsat

Quizen gick hyfsat igår. Stolpe ut och en fjärdeplats i den första rundan, men en andraplats med tätkänning i den andra.
 
Vi fick poäng på:
 
Rinner älven Glomma genom Kongsvinger? Ja
 
Vilken var den första norska kvinnan som tog OS-guld i friidrott? Trine Hattestad
 
Vem var Sveriges statsminister 1946-1969? Tage Erlander
 
Vad heter den största bifloden till Mississippi? Missouri
 
Hur många sånger från Lejonkungen nominerades till en Oscar? 3
 
Hur lång är en utvisningsperiod i handboll? 2 min
 
Vilken amerikansk stat har flest invånare? Kalifornien
 
Vad heter huvudstaden i Nepal? Katmandu
 
I vilken stad har Fiat sitt huvudsäte? Turin
 
Vad betyder ordet aversion? Motvilja
 
Under vilket namn är Tony Stark mer känd? Iron Man
 
Vem var Carl von Linné? Svensk botaniker (mm)
 
Från vilket land kommer filmen 'The Ring'? Japan
 
Vad hette Norges förste oljeminister? Bjartmar Gjerde
 
Vilket var det första band som sålde med än 1 miljon CD-skivor? Dire Straits
 
Vilket är världens längsta och smalaste land? Chile
 
Det här missade vi:
 
Vad heter den italienske cyklist som åkt dit för doping i årets Giro d'Italia? Danilo di Luca
 
Hur många dagar tar det att konstruera vevaxeln till en Ferrari V12-motor?
Eh... nu minns jag inte svaret, men jag tror det var en bit över 30
 
Är Norge med i OPEC? Nei
 
I vilken idrott tog Birgit Fischer 8 OS-guld? Kanot (den första segern 1980, den siste 2004)
 
Vad heter Kalle Ankas pappa? Kvacke Anka (Quackmore Duck)
(fast på norska heter pappan Didrik)
 
Vilka är de två största oljeproducerande länderna i världen? Ryssland och Saudiarabien
(vi klarade Saudiarabien, men jag envisades med att det andra landet skulle vara Venezuela. Visar sig när jag kollar upp saken att de ligger på åttonde plats, men att de är det land i världen där bensinen är billigast. Jag visste att de toppade en lista! Synd att det var en annan lista än den det frågades efter...)
 
Vilken amerikansk klädproducent vägrar producera kläder större än L, eftersom de skall "bäras av vackra människor"? Abercrombie & Fitch
 
Musikdelen gick också rätt OK - bara tre missade poäng. Intro-frågan (där man bara får höra de första takterna av en låt och så skall identifiera den) var för en gångs skull en baggis - men så var jag också ett ganska stort Roxette-fan en gång i tiden... :)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0