Nationaldag

Att nationaldagsfirandet är av en helt annan kaliber här i Norge än i Sverige är ingen nyhet. Men så har ju Norge också en annan historia än Sverige...
 
I morse letade jag mig in till centrum i tid för barnetoget - och jag var uppenbarligen inte den enda som tyckte det var mäktigt. Stod en bit ifrån ett storögt japanskt par som fotograferade för allt vad tygen höll! :)
 
 
 
 
 
Sen funderade jag på att köra ut till kusten med matsäck och sittunderlag - men trots många plusgrader och solglimtar har det blåst ganska kallt idag, så jag skjuter på utflyktsplanerna till en annan dag. Istället - säkert mot allt förnuft på en nationaldag - satte jag om alla mina blommor. Höll till ute på verandan iförd shorts och linne, och lyssnandes på en ljudbok (såklart). Ett par timmar och 33 blommor senare hade jag betat av den första punkten på helgens 'att göra'-lista. Ha!
_ _ _ _ _
 
Nu har jag lyssnat mig igenom den andra semifinalen i Eurovision Song Contest. Skulle se den igår kväll - hade planerat att zappa mellan schlagern och Sveriges kvartsfinal i hockey. Men vad tror ni hände? Jag somnade i soffan...och vaknade när båda tävlingarna var slut. Skit!
 
Nåja, Sverige vann och Norge tog sig vidare, utan mitt stöd. Och nu har jag kollat schlagern på SVT Play. Inte så dumt med dator ibland! :)
 
Vad jag tycker? Ehh... antingen håller jag på att växa ifrån hela ESC-spektaklet, eller så är det ovanligt många mediokra låtar i år. Jag har inte lyckats hitta en enda favorit!! Jodå, Danmark är rätt OK, och det är ett par hyfsade ballader, men inget som sticker ut. Med risk att reta norrmännen tycker jag inte ens att det norska bidraget är särskilt bra, även om Margaret Berger sjunger bättre än många andra (det kan jag få äta upp, låten ligger visst topp 3 hos vadslagningsbyråerna). Sverige? Tja, sådär. Och Petra Mede? Nä. Hon är ingen favorit.
 
För att råda bot på det hela kommer här ett par av mina favoriter från tidigare år! :) 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
... och så Alexander Rybak, förstås! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0