Quiz

Förra veckan missade jag quizen då jag ju var ledig och hemma i Sverige. Lagkamraterna var nära att ta hem segern i den ena rundan, och inte så långt bak i den andra heller!!
 
I förrgår går kväll var vi också nära. Jäkligt nära... i den första rundan var vi tre lag på delad förstaplats - men det sket sig på utslagsfrågan. Och i den andra rundan halkade vi ner.
 
Nåja. Här är lite frågor och svar - först de vi klarade:
 
Var är Stanley huvudstad? På Falklandsöarna
 
I vilket land är paella nationalrätt? Spanien
 
Vilket danskt öl har namn efter ett exotiskt djur? Elefantøl
 
Var hölls fotbolls-VM 2010? I Sydafrika
 
Mot vem slogs Daniel? Goliat
 
Vilken europeisk stad arrangerar varje år en vattenfestival? Stockholm
 
Vid vilket hav ligger Krimhalvön? Svarta havet
 
Växer det palmer vilt i New York? Nej
 
Vad betyder namnet Eva? Liv
 
Från vilket land kommer kryddblandningen garam masala? Indien
 
Vem är tecknaren bakom serien Nemi? Lise Myhre
 
Vem debuterade med novellsamlingen Fangeliv och har sedan bland annat gett ut
romanen Seierherrene? Roy Jacobsen
 
Från vilket land kommer gorgonzola-osten? Italien
 
Vilken figur skapades av A.A. Milne? Nalle Puh
 
Vad heter den pakistanska flickan som många menade borde ha vunnit fredspriset? Malala
 
Hur många böcker finns det i Bibeln? 66
 
Sånt vi missade:
 
Vad är landsnumret till Danmark? +45 (vi svarade +44...)
 
Vem korades år 2005 till århundradets norrman? Kung Olav
 
Vad kallar man vin gjort på andra bär/frukter än druvor? Fruktvin
 
Vad är den högsta poängsumman man kan uppnå efter 10 rundor i bowling? 300
(det visste jag, men jag var inte så säker att jag vågade stå på mig... dumt)
 
När blev Siv Jensen partiledare för FrP? 2006
 
Från vilket land kommer skådespelerskan Cate Blanchett? Australien
(aaaagh... det visste jag ju också, egentligen!)
 
Musiken gick åt pipan i den första rundan men bättre i den andra. Lite stolt är jag att jag kände igen introt till den här! :)  (vi fick höra ca 2 sek)
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0