Giardia

Hu då. Alla i Mosjøen uppmanas att koka dricksvattnet då bakterien Giardia påvisats i kommunens vattenverk. Vattenprovet togs tidigare i veckan och resultatet kom igår - så folk har ju druckit vattnet i flera dagar (minst!). Så det återstår att se hur många som eventuellt blivit smittade...
 
Symptomen? Vattenliknande diarré (som kan vara långvarig), med magkramper, trötthet och viktminskning. Bara att hoppas att man klarar sig... (fast viktminskningen hade ju inte skadat). Nu har jag kokat en stor gryta med vatten, men imorse när jag skulle borsta tänderna så använde jag det jag hade för handen: Loka med citronsmak. Ganska äckligt ihop med tandkräm, om nån undrar.
 
Här är en artikel om saken i dagens Helgeland Arbeiderblad.
 
 
Det är förresten Tiendebytte i Mosjøen - Nordnorges äldsta marknad. Unni och jag gick runt bland marknadsstånden både igår och idag, men utan att göra några fynd. Idag tog vi en fikapaus och köpte våfflor. De som sålde hade mer än nog att göra. De var ju tvungna att koka både kaffevattnet och vattnet till våffelsmeten! Kön ringlade lång...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0