Läsning under första kvartalet

Jahaja. Mina månatliga läsöversikter har lyst med sin frånvaro under 2014 - så går det när man först är stressad inför flytten och sen har fullt upp med att komma på plats i en ny stad och med nytt jobb. Ja, och så har det ju bidragit att det tagit TVÅ MÅNADER att få ett fungerande internetabonnemang...!!
 
Så - om jag ska försöka sammanfatta läget hittills i år:
 
JANUARI:
 
Trögt, trögt. Flytten satte stopp för det mesta, så resultatet blev blygsamt:
 
Dan Brown: Inferno (CD -> digikort)
Bättre än den förra Langdon-boken, men inte i klass med Da Vincikoden och Änglar och demoner. Utspelar sig i Italien denna gång, och (som vanligt) assisteras Langdon av ung vacker kvinna, och handlingen snirklar sig runt Dantes berömda verk.
 
Cecilie Enger: Mors gaver (digikort)
En dotters skildring av hur mamman får Alzheimers och försvinner alltmer. Jättefin och gripande, men det skulle varit en annan uppläsare...
 
Are Kalvø: Våre venner kinesarane (CD -> digikort)
Favorit i repris! :) Det här är (minst) tredje gången jag hört boken - och säkert inte den sista. Dagen innan flytten kom jag på att jag borde kopiera över CD-boken till digikort så att jag har den till hands så fort andan faller på.
 
FEBRUARI:
 
Ett gäng barnböcker! Kommer inte ihåg alla såhär i efterhand, men här är några (flera har jag använt till bokprat):
 
Davidsson: Dumma gubbe
 
Eoin Colfer: Legenden om världens värsta kille
 
Eoin Colfer: Legenden om Kapten Kråkas tänder 
 
Peter Gissy: Den mystiska flaskposten
 
Anna Jansson: Bankrånet
 
 ... och till sist, månadens enda vuxenbok:
 
Jussi Adler-Olsen: Alfabethuset (CD)
Otäck historia som tar sin början under andra världskriget när två brittiska flygare hamnar på en psykiatrisk klinik för tyska officerare där de gör allt för att inte avslöja sin rätta identitet. Började trevande men tog sig.
 
MARS:
 
Fler barnböcker...
 
Härd: Eld i stallet
 
Mahy: Skurken i datorn
 
Holm: Hotell Granen
 
Mould: Amiralens arvinge (Hemligheten på Crampton Rock; 1)
 
Wilson: Bästisar
 
Wilson: Den tatuerade mamman
 
Nordin: Äventyrsveckan
 
Wennström: Skuggrädsla
 
.... och ungdomsböcker:
 
Wahldén: Bokhataren
 
Clarke: Den andra Alice
 
På vuxensidan:
 
Catharina Ingelman-Sundberg: Kaffe med rån (CD)
Ett gäng åldringar bestämmer sig för att bli kriminella - för standarden är ju oomtvistat bättre i fängelset än i det äldreboende där de bor. Dråpligt! 
 
Harlan Coben: Livlinan (CD)
Spännande historia om hemligheter i det förflutna. 
 
Vibeke Olsson: Molnfri bombnatt (CD)
Gripande historia om andra världskriget. 
 
Jenny Downham: Innan jag dör
Omläsning inför bokprat - lika sorglig nu som första gången.
 
Sådärja! Och nu är jag i full gång med aprilläsningen - men den återkommer jag till i slutet av månaden! :) 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0