Hopp om liv

Det har varit så många turer fram och tillbaka när det gäller importen av min bil, att jag orkar inte återge allt. I morse var jag på väg att explodera när det kommit ytterligare ett brev från Transportstyrelsen, adresserat till Sävar (tur vi har goda grannar som kollar brevlådan åt oss). Varför i hela fridens namn skickar de breven dit?! Det första kom redan före helgen (inbetalningskort för ursprungskontroll, men det hade jag redan betalat via nätet så det var ingen fara). Den här gången (goda grannen ringde och läste upp vad som stod) handlade det om att jag lämnat in en ofullständig ansökan då jag inte bifogat bevis på att jag har för avsikt att skriva mig i Sverige. MEN HALLÅ, det är ju för att Skatteverket jobbar så sakta!!! Jag ringde upp Transportstyrelsen för att läsa lusen av dem - men kom av mig då de faktiskt precis hade godkänt min ansökan. Trots bristande dokumentation. Halleluja.
 
Nästa steg blev att ringa Opus (bilbesiktningen) och be en bön om att jag inte skulle behöva vänta så länge på registreringsbesiktning som en av deras anställda på kundtjänst hotade med häromdagen (när jag ringde för att beställa tid och fick veta att sånt kan man inte göra förrän efter att ursprungskontrollen blivit godkänd, för "det är det ju inte säkert att den blir", och "det krävs specialkompetens för den här typen av besiktningar och det brukar vara långa köer"... suck).
 
Döm om min förvåning när en vänlig röst sa att "du kan få en tid i Skellefteå kl 10.20 imorgon". IMORGON?! Hurra!!
 
Och så började jag tänka. Vad händer om jag krockar? Hur funkar det med försäkring? Ringde Länsförsäkringar för att höra mig för, och fick hjälp av världens trevligaste handläggare som till och med ringde upp Transportstyrelsen åt mig för att dubbelkolla att allt blev rätt. Nu har jag en "tur- och retur"-försäkring för imorgon, och efter registreringsbesiktningen bör jag ha fått ett svenskt registreringsnummer (om än inga skyltar, de lär väl komma i posten - säkert till adressen i Sävar), och då kan jag ringa hennes direktnummer så fixar hon försäkring "på riktigt". Puh!!!
 
Adressen till Sävar, då? Jo, enligt Transportstyrelsen är det den enda adress de har, och de kan inte ändra den utan skriftlig begäran från mig (det kunde Länsförsäkringar, de hade också fel adress men ändrade direkt). När Transportstyrelsen gick in på Skatteverkets sidor konstaterade de att "du står som utflyttad". Jo tack, jag vet. Så varifrån kommer adressen då?!!? "Antagligen för att du har uppgivit den till oss". Aaargh. Moment 22. Jag vet att jag dirigerade om en del post till mammas adress när jag flyttade till Norge, mest sånt som jag fick besked om inte kunde skickas till en utländsk adress. Men jag har, om jag minns rätt, aldrig varit folkbokförd i Sävar (jag var skriven på Holmön ända tills jag flyttade hemifrån) och jag har inte bott i Sävar sen hösten 1996. Så hur mitt personnummer kan peka till den adressen...?
 
Summa summarum: jag har varit så frustrerad att jag tänkt att det var en tabbe att ta med sig bilen till Sverige, men nu börjar jag så smått vädra morgonluft. Törs dock inte tro på det riktigt än. Bäst vad det är går det åt skogen på registreringsbesiktningen...
 
Och annars? Jo, hyrbilen går bra! Ovant att köra automatväxlat, dock... ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0