Semesterresan i ord och bild

Puh! Ska se om jag hinner sno ihop ett inlägg nu då - fast i ärlighetens namn blir det stort sett "klipp och klistra" från Facebook...

Här är alltså hela resan i text - nu blir ju lite fjompigt när det står "imorgon ska vi..." i och med att det hela utspelade sig förra veckan, men om jag väl börjar korrigera så tar det aldrig slut... och då får vi vänta ÄNNU längre på inlägget!

OBS! Insåg precis att "klipp och klistra" inte är helt optimalt vad gäller bilderna - de blir jättestora, så en tredjedel av dem försvinner ut i marginalen. Inge' bra. Men att ladda upp dem en och en via mobilen - näe, beklagar. Det skulle ta timmar. Som jag inte riktigt känner att jag kan avvara just nu. Ni får gissa er till det som inte kommer med...

Llandudno, dag 1! (det uttalas förresten K-L-A-N-D-I-D-D-N-O). Vi tog kabelspårvagnen (i bruk sedan 1902) upp till toppen av Great Orme, ett slags bergsmassiv som sticker ut i havet. Massa vandringsleder att följa, med fantastisk utsikt. Vi besökte också den 3500 år gamla koppargruvan som - när den upptäcktes 1987 - kom att förändra synen på brittisk förhistoria. Utgrävningarna pågår fortfarande, 30 år senare!
När vi kom ner till stan igen tog vi en promenad längs Llandudno Pier (från 1878) innan vi strosade tillbaka till vårt hotell längs strandpromenaden. Totalt 23.000 steg under dagen (i nya skor, UTAN skavsår). Nu vilar vi oss i form till nya upplevelser imorgon!

Dag 2. Heldag i grannstaden Conwy (som finns med på UNESCOs världsarvslista). "Bara" 13700 steg idag - det mesta upp och ner i trappor... :) Vi var uppe i ALLA tornen i Conwy Castle (färdigbyggt 1287 på uppdrag av Edward I), liksom i Aberconwy House (det enda bevarade handelshuset från 1300-talet), Plas Mawr (Storbritanniens bäst bevarade elisabetanska hus, byggt 1576-1585), samt längs hela muren som omger staden. Och kors och tvärs i den. Ja, och så har vi sett Storbritanniens minsta hus. Allt i allt ännu en mycket lyckad dag!

Dag 3 - en dag på "hemmaplan" i Llandudno. Shopping, besök på stadens bibliotek, Home Front Museum och Haulfre Gardens. Vandring längs (delar av) Alice in Wonderland Trail - och som avslutning en fantastisk uppsättning av Grease på Venue Cymru, stadens teater (som på sin tid invigdes av prinsen av Wales). Nu har jag "Your'e the one that I want" på hjärnan... ;-)
Imorgon tar vi tåget upp till Snowdonia - och håller tummarna för att regnet dragit förbi!

Dag 4: heldag i och kring charmiga samhället Betws-y-coed, knutpunkt för nationalparken Snowdonia. Här finns (förutom en massa vackra stenhus som idag i stor grad innehåller butiker) bl.a. The Pont-y-Pair Bridge (stenbro från 1400-talet), Sappers Suspension Bridge (hängbro från 1930) och Church of St Michael's (byggd på 1300-talet och den äldsta byggnaden i Betws-y-coed). Från järnvägsstationen vandrade vi längs River Llugwy upp till Swallow Falls, mäktigt vattenfall som är en av landsdelens mest besökta attraktioner. Fullt förståeligt! :)
Sedan fortsatte vi till Ugly House (Ty Hyll), som idag ägs av Snowdonia Society och där man bl.a. bedriver biodling, innan vi återvände ner till samhället.
Tillbaka i Llandudno blev det sen middag och en mysig tur längs strandpromenaden i kvällsmörkret. Totalt 25000 steg idag. I vanlig ordning kommer vi inte isäng före midnatt, men väckarklockan ringer som alla andra dagar kl 7 - imorgon styr vi kosan mot Angelsey!

Dag 5. Allting gick vår väg idag! Det aviserade regnet tog en annan bana, vi hann med en tidigare buss till Angelsey än beräknat - och chauffören upplyste oss om att istället för det busskort vi tänkt köpa för 22 pund/pers klarade vi oss med det s.k. Red Rover-kortet för 6,80 pund. Typ gratis, ju!
Vi åkte alltså till Angelsey, via Bangor. Efter ett par bussbyten var vi framme i Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch. Jo, det heter så. På riktigt. Sen tog vi oss efter ytterligare några byten (inkl en paus i Menai Bridge där vi hann besöka det lokala biblioteket) till kuststaden Beaumaris, med Beaumaris Castle ("the greatest castle never built"), en imponerande pir och en hel massa vackra georgianska hus. Blåsigt som attan, men vilken dag!

Dag 6. Direkt efter frukost knatade vi iväg till naturreservatet Little Orme vid Llandudno Bay's östra ände. Här saknas alla faciliteter som Great Orme har - men vad gör det? Vilken utsikt!! <3
Sen knatade vi till andra änden av bukten där vi tyvärr upptäckte att det blåste för mycket för linbanan upp till Great Orme's topp (men vi har ju varit upp med kabelspårvagn tidigare så det gjorde inte så mycket). Besökte så Happy Valley Gardens innan vi ägnade en del tid i stadens centrum. Shopping... ;-) Färdiga med det tog vi en ny promenad ut på piren, och sen gick vi till West Shore på andra sidan stan. Maffiga bränningar, och häftigt att se kitesurfarna i aktion!
Nu har vi ätit middag och raglat tillbaka till hotellet. Dagens 26400 steg känns typ överallt... :-P Med lite tur lyckas vi samla oss tillräckligt för att packa (åker hem imorgon), men just nu ligger vi fullständigt utslagna på varsin säng. Det tar på krafterna att ha semester!

Dag 7. Hemfärd. Just nu sitter vi på Gatwick och väntar - planet till Arlanda är 1,5 timme försenat. Blir en lång kväll/natt, det här...
Innan vi lämnade Llandudno hann vi uppleva ännu en fin (fast blåsig) morgon. Walesarna själva menar att "the weather is not normally like this" - bara för oss att tacka och ta emot. Vilken vecka vi har haft!!!

Uppe på Great Orme

Det blåser på toppen, typ! :)

Great Orme Tramway

Jenny Johanssons foto.
Jepp, jag dunkade huvudet i taket mer än en gång!

Nere i gruvan... hela grottsystemet upptäcktes faktiskt när man började gräva för att anlägga en parkeringsplats!

Conwy Castle - som byggdes på bara fyra år (!). Conwy var en strategiskt viktig plats, och från borgen hade man uppsikt över floden. Innanför stadsmurarna växte handeln fram.

Jenny Johanssons foto.
Ebb i River Conwy. Great Orme i bakgrunden.

Huvudgatan i Conwy.

Utsikt från tornrummet i Plas Mawr, byggt av köpmannen Robert Wynn. Här bodde han med hustrun Dorothy och deras sju barn.

Jenny Johanssons foto.
Varje morgon inleds med Full English Breakfast - vilket behövs eftersom vi så långt aldrig haft tid att äta lunch...

Vi unnade oss en liten scones-paus framåt eftermiddagen... det tar på att shoppa!
(kalorimässigt antagligen mastigare änom vi ätit riktigt mat... hm)

Jenny Johanssons foto.
Home Front Museum är ett privatägt mikromuseum med oräkneliga föremål från tiden för andra världskriget, allt samman presenterat på ett väldigt genomtänkt sätt.

Haulfre Gardens är en stadspark anlagd av Henry Ponchin i slutet av 1800-talet, och består av flera terrasser längs sluttningen av Great Orme. Det var när vi var här uppe som det aviserade regnet omsider började falla. Innan kvällen strilregnade det rätt rejält...!

Uppe vid Haulfre Gardens står Tweedledum och Tweedledee (jag gjorde ett försök att flörta - men herrarna verkade inte vara på humör). Förebilden för Lewis Carrolls Alice i Underlandet var Alice Liddell, en flicka som besökte Llandudno första gången 1861 och sedan kom att återkomma många gånger. Idag kan man göra en vandring inspirerad av Carroll och hans berättelser om Alice, och dessa statyer är förstås en del av den satsningen. Statyn av Alice står i stadens centrum.

Jenny Johanssons foto.
På plats i Venue Cymru. Teatersalen rymmer 1500 personer! Sen finns det även konferensutrymmen och annat. Det är ett rätt stort komplex, ett stenkast från vårt B&B. Tur, eftersom det fortfarande regnade när vi gick dit.

Toaletten på teatern passade väldigt bra till det pastelliga Grease-temat...

Från Pont-y-Pair Bridge i Betws-y-coed

Pont-y-Pair Bridge

Halvvägs upp till vattenfallet korsar man älven

Ugly House, som egentligen inte alls är fult! Men en teori är att det en gång i tiden byggdes av typ stråtrövare (=fulingar).

Jenny Johanssons foto.
Hälsningar från Den heliga Marias kyrka i den vita hasselns sänka nära den strida vattenvirveln vid Sankt Tysilios kyrka vid den röda grottan, som namnet ordagrant betyder! Tämligen välfotograferad skylt. Det långa ortsamnet är egentligen ett slags reklamkupp för att locka besökare. Funkar över all förväntan...!
(och jo, det är jag som skymtar i bildens högra kant...)

Torget i Beaumaris

Jenny Johanssons foto.
Beaumaris Castle, en av fyra borgar som Edward I lät bygga under 1200-talets senare del. På grund av kostnaderna i samband med kriget mot skottarna saknades dock medel att bygga färdigt...

... men även i halvfärdigt skick är det en mycket imponerande byggnad!

På väg mot Little Orme's topp...

Jenny Johanssons foto.
Aaahh!!! Great Orme i andra änden av bukten. Little Orme's högsta punkt ligger 141 m.ö.h.

Utsikt österut mot Colwyn Bay och Rhyl.

Populärt: att åka en tur runt bukten i full fart, med ribbåtar (komplett utrustade med piratflaggor...). Utsikt från Happy Valley Gardens.

Jenny Johanssons foto.
Happy Valley Gardens är en fantastisk trädgård som slingrar sig upp längs bergssidan! Tidigare var det ett stenbrott här, men platsen donerades till staden år 1887 av Lord Mostyn (rik och inflytelserik herre som typ ägde det mesta häromkring). Sen utvecklades trädgården till vad som nu är en populär och välbesökt oas.

Llandudno Pier som sträcker sig 670 meter ut i havet - den längsta piren i Wales.

Kitesurfare vid West Shore.

Jenny Johanssons foto.
... och så kan man ju inte lämna de brittiska öarna utan att ha ätit fish'n'chips...

Sista morgonen. Utsikten från vårt rum hann vi inte tröttna på! Faktiskt var allt med vårt boende jättebra - utom att toaletten (=spolningsanordningen) nog installerades på typ drottning Victorias tid...

I Llandudno finns ett retreat/center för chassidiska (ortodoxa) judar. Spännande inslag i stadsbilden med dessa svartklädda människor där männen oftast bär hatt och har långa korkskruvslockar vid tinningarna.
Överlag har vi mött en fantastisk blandning av nationaliteter, hudfärger, stilar, religioner och åldrar!

Jenny Johanssons foto.
Llandudno Express, ett litet tåg som går i skytteltrafik mellan East och West Shore. Näe, vi har inte hunnit provåka. I ärlighetens namn går det nästan lika fort att promenera...