Årets sista på bokfronten

... ja, fjolårets sista, alltså. Och det här årets första. Fattar inte att jag hela tiden hamnar på efterkälken med redovisningen. Vilket också innebär att det här inlägget blir lååångt.

Vuxenböcker:

May: Coffin Road (CD)
Riktigt bra, som det mesta han skriver! Fick plocka fram kartboken, och jo - Flannanöarna (eller Flannan Isles) finns på riktigt! Och mysteriet med de tre försvunna fyrvaktarna vid förra seklets början är autentiskt. Undrar verkligen vad som hände med dem...

Dahl: Täcknamn: Hilde (CD)
Den här boken är nog riktigt bra, men den hade vunnit på att läsas. Att lyssna - och dessutom lite för korta snuttar i taget - gör att det blir lite rörigt. Handlingen hoppar mellan tider, platser och personer, så att det blir lätt att tappa bort sig. Men som sagt, inget fel på historien - som kretsar kring motståndsrörelsen i Norge på 40-talet.

Ahlstedt: När inget annat återstår (CD)
Ehm. Tabbe. Upptäckte när jag lyssnat en bit att jag hört boken förut. Men hade inget annat med mig i bilen så jag lyssnade vidare. Tyckte väl den var sådär förra gången - samma upplevelse nu. Det är nåt jag inte riktigt köper med hela upplägget även om jag inte kan sätta fingret på vad det är. 

Finn: Kvinnan i fönstret (Mp3)
Trög i början, men tar sig. Om en kvinna med agorafobi, som från sitt hus håller koll på alla som bor på gatan. Och som en dag bevittnar ett mord i huset mittemot - men ingen tror henne.
Rikliga referenser till gamla svartvita skräckfilmer, och med spänning som sakta kryper sig på. Inget är vad det verkar vara...

 
Kepler: Lazarus (Mp3)
Oiii!!! Andfådd från början till slut. Inte så klokt att börja lyssna medan jag höll på och julpyntade, dock - för julstämning får man INTE av den här skitläskiga historien!

Horst: Katharinakoden (Mp3)
Jag läste rätt många böcker om utredaren William Wisting när jag bodde i Norge. Nu har jag missat ett par böcker, men kom ändå rätt in. Han är en sympatisk herre, utan allt det tungsinne och de problem med sprit och annat som många andra kriminalare i deckarfloran tycks behäftade med.
Hyfsat spännande historia, även om den inte precis kan mäta sig med Kepler...

 

Hermansson: Den stora utställningen (Mp3)
Den här boken tog jag på vinst och förlust - och det är jag glad att jag gjorde! 
Boken utspelar sig i Göteborg år 1923, i samband med den stora jubileumsutställning som anordnades i staden. Handlingen kretsar kring några personer som på olika sätt har med utställningen att göra: 19-åriga Ellen som är journalist och skriver i utställningens egen tidning, polismannen Nils vars uppdrag det är att hålla ordning och utreda brott i och kring utställningsområdet, Otto som är åsneskötare - och så Albert Einstein, som skall komma och hålla sin Nobelföreläsning i Göteborg denna sommar. Dessa människors öden - och historiska fakta blandat med fiktion - vävs samman på ett sätt som gör boken omöjlig att släppa (även om jag tror att den fått rätt blandad kritik bland recensenterna).


Barn- & ungdomsböcker:

Brooks: Jagad
Nja.

Erlandsson-Svevar: Jag vet vem du är
Lättläst och

Hagmar: Djupt vatten
Som vanligt är böckerna om Dalslandsdeckarna betydligt mer spännande än omslaget ger vid handen.
 
Volden: Hjärtat är en knuten hand
 
Stark: Rymlingarna
 
Gesén: Jennas första (Dagbok för utvalda; 1
 
Jönsson: Valdemar i stora skogen

Arrhenius: Till häxornas försvar
Andra boken om Fanny Falk, medlem av VAO (Vän av ordning) och som reser i tiden för att ställa saker till rätta. Den här gången hamnar hon i häxprocessernas tid i Stockholm, och hamnar i livsfara...

Lundgren: Zero betyder noll (som i nolla)

Oates: Vilda Gröna Ögon (omläsning inför bokprat)
Den här boken har rätt många år på nacken - men håller än.

Oates: Efter kraschen tog jag mig samman, bredde ut mina vingar och flög iväg

Gahrton: Dribbla, skjut, rädda!

Fuglesang: Vattenvärlden

Bengtsson: Rädda Ali!
Hopplöst gammalt omslag, men bra - och aktuell - historia. 

Bross: Svartskogen

Bjärbo/Magoria: Viggo och rädslolistan

Muncaster: Isadora Moon börjar skolan

Bergman/Adbåge: Verkligen sant Ester?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0