Sark

Ja, kära värld, nu har jag halkat efter ordentligt! 🙄 Vet inte riktigt hur och när jag ska hinna blogga ikapp, men måste ju börja nånstans... 

Alltså, båda semesterresorna blev alltigenom superlyckade! Vi har hunnit se och uppleva massor, vi har haft tur med vädret, inga missöden... typ allt har gått vår väg. Att man kan ha så tur!! ❤️ 

Ikväll får det bli ett inlägg från Sark, dit vi gjorde en dagsutflykt från Guernsey. Nu gör jag det enkelt för mig och klipper och klistrar lite från Facebook...:

Lite groggy efter att vi väcktes kl 4 på morgonen av ett våldsamt åskoväder - världens blixt och dunder! ⛈️ Men innan vi klev ombord på båten Sark Belle för färd över till grannön i morse hade det klarnat. Vi har definitivt tur med vädret! ☀️
Jag har besökt Sark tidigare - när jag och Eva var på Jersey för bortåt 25 år sen gjorde vi en dagsutflykt dit. Fast jag kommer inte ihåg så mycket från den gången... 😉
Ön är liten - ca 5,5 kvadratkilometer - och har idag 450 invånare. Fram till 2008 var ön Västeuropas sista feodalt styrda territorium, men då hölls demokratiska val (där dock miljardärsbröderna Barclay, bosatta på intilliggande ön Brecqhou, försökte påverka utgången - finns mycket att säga om deras storhetsvansinne men det får bli en annan gång). Det finns inga bilar på ön utan transporter sker med häst och vagn, cykel eller traktor. Det är ett otroligt mysigt ställe! ❤️
Vi vandrade kors och tvärs, åt scones på La Sablonnerie Tea Garden, besökte butikerna längs den lilla huvudgatan och... tja... bara njöt!




Spanar ut över havet vid La Coupée, som förbinder stora och lilla Sark. Tidigare var det med livet som insats som folk tog sig över den smala landremsan 80 meter över havet. Men 1945 byggde tyska krigsfångar en väg av betong som gjort överfarten tryggare. Dock lär erosionen leda till att lilla Sark en vacker dag blir en egen ö... 



Superhäftig växt - och näe, den är inte gjord av metall som jag trodde utan är levande! 









Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0