Långt och tungt

Gårdagens etapp: Inverness-Fort William, 115 km.
Alltså. Jag trodde i min enfald att det jobbigaste skulle bli att ta sig upp till Carn an t-Suidhe på typ 375 m.ö.h. Och jo, det var rätt jobbigt - brant, plus att det gick mycket upp och ner. På ett ställe, inte så långt från toppen, kom en utförslöpa som uppskattningsvis motsvarar 10xPrästbacken på Holmön. Bara för att följas av en uppförsbacke på 12x nyss nämnda backe. Så himla onödigt! 😝
Hela vägen ner från toppen till Fort Augustus var dock en sammanhängande utförslöpa, så brant att bromsarna på cykeln gnällde såpass till slut att jag klev av och styrde den. I UTFÖRSBACKE! 
Men detta var alltså inte det jobbigaste. Det kom sen, där cykelleden leddes om pga skogsavverkning. Det visste jag om - men inte hur den omledningen skulle se ut. Bitvis så brant att jag knappt orkade knuffa cykeln (lite knäckande när det går så sakta att trippmätaren inte ens ger utslag...). Underlag som det inte gick att cykla på (stenar, rötter, lösgrus). Och när jag ett par timmar senare kämpat mig hela jävla omvägen - då går det en kvart och så dyker det upp en NY omledning, denna gång pga utbyggnad av ett kraftverk. SUCK. Och när DEN omledningen var avklarad - ja, då visade det sig att ordinarie skogsväg som leden följer har "förbättrats" för att klara virkestransporterna - med krossgrus de luxe som då rakt inte går att cykla på! Tror jag drog cykeln flera mil igår... 
Färdiggnällt! Det var också ännu en jättefin, solig dag, folk var trevliga (flera stannade och frågade om jag behöver hjälp - tja, skulle vara med konditionen då), sträckan längs Caledonian Canal var fantastiskt vacker - ja, utsikten från omledningarna också. Och ja, jag tog mig ju faktiskt hela vägen! Heja mig! 😁

















Superfint i Fort Augustus 
Caledonian Canal











Äntligen! Fort William inom synhåll!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0