Inverness

Dagens etapp: till fots runt runt runt i Inverness, okänt antal kilometrar men rätt så många! 😂 Därmed blev "vilodag" en sanning med modifikation, men cykeln har i alla fall fått en paus... 😉
Inverness, ja. Vilken himla mysig stad! Det bidrar säkert att vädret varit fantastiskt, men det är nåt med hela atmosfären. River Ness som flyter mitt genom stan, hängbroarna, grönskan...
Jag har stort sett rört mig utomhus - till det bidrar att jag ändå inte bör shoppa eftersom allt ska släpas med på cykeln. Gick väl sådär med de föresatserna... blev både en bok på Leakey's Bookshop (största antikvariatet i Skottland) - och en äggkopp... 🤔
Har även hunnit prata en del med en av de anställda på vandrarhemmet - som visade sig vara svenska och väldigt trevlig! Trevliga är också de två sydafrikanska damer som jag för andra natten delar rum med, dessutom är de hyfsat pratglada... 😁
Matvanorna under resan har någon frågat om. Ehm... inga större kulinariska utsvävningar precis! Under dagarna handlar det om bananer, nötter, energibarer och amerikanska pannkakor (nya favoriten, i praktiska förpackningar från Coop). I middagsväg - i den mån det blivit nån - har det varit hamburgare eller fish'n'chips. Budgetstuket! 
Imorgon ska cykeln rulla igen, är det tänkt. Rundtur till Fort George och Nairn Beach, sen tillbaka till Inverness för en natt till innan det bär av söderut längs Loch Ness. Törs nästan inte säga det, men vädret verkar ska hålla i sig... ☀️
PS. Glömde säga igår: guiden på Culloden Battlefield berättade att det var nio svenska legosoldater (om man nu kallade dem så på den tiden) som stred för jakobiterna på slagfältet. Och att en av de kanoner de använde var svensktillverkad. Det visste ni inte!






















Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0