En helg i huvudstaden

Sådärja, nu är jag tillbaka! :)

Fredag eftermiddag satte jag mig på tåget mot Oslo. Kom fram tidigt lördag morgon, och det första jag insåg var att jag glömt vägbeskrivningen hemma... Kunde förstås ringt K och bett om hjälp - men så är jag ju aningen tjurig. Letade mig ner till tunnelbanan, tittade på kartan över de olika linjerna och bestämde mig för att jag kände igen namnet på den station där jag skulle kliva av. Fixade biljett, slängde mig ombord på det jag menade var rätt linje och höll tummarna för att jag inte begav mig av i helt fel riktning. När jag sen klev av pustade jag lättat ut när jag såg rätt gatunamn bara en bit från perrongen. Kom fram till rätt hus - men där tog det stopp. Flera dörrar - inga namnskyltar. Hellre än att ringa på hos fel person kl 7.30 en lördagsmorgon ringde jag och fick lots de sista 10 metrarna... :)


Utsikt mot Oslofjorden

Vi hade en jättemysig helg. Vi har pratat pratat pratat - det är ju flera år sen vi sågs.
Och jag är alldeles kär i G - 16 månader och ett litet charmtroll!



Igår eftermiddag var det dags att vända norrut igen. Helgen gick väääldigt fort... men det är ju inga hinder för att jag åker ner en gång till!


Betydligt grönare i Oslo än här

Fnittrade för mig själv när jag kom ombord på Nordlandsbanen i Trondheim efter kl 23 igår kväll. På högtalarna hälsade konduktören "god ettermiddag og velkomne til Dovrebanen". Eh... eftermiddag strax innan midnatt??? Dovrebanen??? Han insåg dock sitt (ena) misstag och skyndade sig att säga "jeg mener selvfølgelig Nordlandsbanen". Jamen det var ju för väl... :)

Jag hade Will Trent med mig på färden - har ju missat den allra först boken med honom men nu är den saken snart åtgärdad. Hade antagligen hunnit läsa ut den igår om jag inte hamnat på bakåtvända platser på båda tågen. Att åka baklänges är ingen höjdare, med jämna mellanrum måste jag sluta läsa för att inte börja må illa. Skrutt. Tåget mellan Oslo och Trondheim var proppfullt så där fanns det ingen chans att byta plats, på tåget Trondheim-Mosjøen var det visserligen ganska tomt men när det är nattåg är det så dumt om man somnar på nåt som visar sig vara nån annans plats, det kliver ju på folk kontinuerligt hela natten. Så jag härdade ut.

Tåget kom till Mosjøen enligt tidtabell, kl 04.54. Hann sova en timme i min egen säng innan jag vinglade till jobbet. Än så länge går det bra, men jag misstänker att jag kommer vara rätt mosig innan quizen ikväll...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0